Stresscoaching

Individuel StressCoaching

Der findes ikke en pille imod stress…

Et travlt hverdagsliv med opgaver og ansvar både på jobbet og i privatlivet, kan ind i mellem tage pusten fra os. Igennem livet sker der større eller mindre forandringer på begge fronter, hvor du måske ønsker dig et nyt job eller at der var mere ro på familiefronten. Tiden går for hurtigt til, at du kan følge med og der sker simpelthen for mange ting i dit liv. Du begynder ikke at kunne mærke dig selv længere, du mangler søvn og koncentrationen daler. Hvis denne tilstand fortsætter over lang tid, begynder tilværelsen at tære på din sundhed.

Hvis du oplever længerevarende symptomer på stress, er det vigtigt, at du reagerer på det. Hvis kroppen og hjernen udsættes for stress over en længere periode, kan det have vedvarende konsekvenser for dig. Det er en ubalance, der skal stoppes eller som minimum nedtones.

I løbet af 5-6 coaching sessioner vil du få redskaber og indsigt i din egen proces. Du vil se nye handlemuligheder og dit mod på tilværelsen vender tilbage.

Symptomer på stress og overbelastning

Stress er ikke en sygdom, men en række naturlige symptomer på overbelastning. Din krop kører i højeste gear, for at kunne klare pressede situationer – hvis kroppen kører i højeste beredskab i en lang periode, vil den til sidst tage skade af det. Symptomerne kan være meget forskellige fra person til person, og der er en tendens til, at vi i en stresset periode overhører kroppens alarmsignaler. Derfor er det ofte svært at finde ud af, hvad vi fejler.

Det kan være en svær selverkendelse, at man er overbelastet – det er rarest, og nogle steder forventet, at vi kan klare os selv og køre i et højt tempo. Det er ikke sjovt at bebyrde familie, venner og kollegaer med de oplevelser, der overtager styringen og hvor man mister kontrollen over sig selv. Stress rammer ofte personer, der gerne vil klare sig selv, og dem der har styr på det hele. Stresssymptomer er tit noget, man går meget alene med, og det fører ikke til noget positivt i længden.

Symptomer kan variere fra søvnproblemer, ondt i hele kroppen, svimmelhed, dårlig hukommelse, pludselige synsforstyrrelser, vanskeligheder ved at høre eller mærkbar ubehagelig hjertebanken.

Din krop er i alarmberedskab

Måske reagerer du anderledes på dine omgivelser end du plejer. Det kan være du svarer aggressivt og hurtigt på spørgsmål, du normalt ville have tid og interesse i at besvare. Det modsatte kan også være tilfældet, at du bliver mere stille og fraværende, har let til tårer og isolerer dig fra dine omgivelser. Jeg hører ofte klienter sige, at de kan blive helt bange for sig selv, og ikke helt kan forstå, hvorfor deres reaktionsmønster har ændret sig.

Er du kommet dertil, hvor du ikke lytter til din krops signaler, og hvor det går ud over dine præstationer, relationer og dit selvværd – så befinder du dig i en farezone, der kan være stressrelateret. Det typiske billede er at personer, der rammes af stress venter alt for længe før de søger hjælp. Vi vil gerne have succes og ikke stoppes af vores egen utilstrækkelighed. De ovennævnte symptomer bør du være opmærksom på og tage ansvar for, det kan blandt andet være at søge hjælp. Det er bedst for dig selv og alle dine relationer i længden.

Det har givet mig den ro, som jeg har haft behov for.
KarinaKursist

Mine coaching metoder:

Med udgangspunkt i det hele menneske bruger jeg forskellige tilgange i min coaching. Dialog og vejledning i samtalen er nøglen til udvikling. Når jeg inddrager kroppen og kreative arbejdsmetoder, oplever jeg en forvandling, der ofte fører hurtigt i mål og skaber en dybere indsigt. Jeg kobler det bedste fra mine kompetencer som fysioterapeut og mastercoach.

Lad os kigge på noget mere konkret

Når man har tegn på stress, er ens velbefindende gledet af sporet og det er vigtigt at komme tilbage og få fat i hverdagens fokus. Du skal have fat i det, der gør hverdagens trommerom overkommeligt og skaber en rar base for dig og dine kære. Det er trods alt hverdage, vi har flest af.

Hos mig får du hjælp til at analysere konkrete situationer i din hverdag, og du får redskaber til at tackle dem. Det kan være svært selv at se præcis hvilken detalje, der er triggeren, og hvorfor den sætter dit system i alarm. Jeg kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre ved det og give dig behandling af langvarig stress.

Jeg anvender en række forskellige redskaber, fordi der ikke er en model der passer til alle. Nogle er mere til en praktisk model, hvor vi eksempelvis finder ud af, hvad der skal siges eller gøres i lige præcis denne situation med ægtefællen eller chefen. Andre er til en mere teoretisk tilgang, hvor vi kigger på skemaer og systemer til stresshåndtering eller tidsstyring. Nogle af mine klienter har brug for vejledning i forhold til motion, både for lidt og for meget kan være udløsere for overbelastningssymptomer. Vi vælger det rigtige for dig ud fra det menneske du er. Resultatet er, at det bliver nemmere for dig at overskue, prioritere og sortere dine gøremål og handlinger.

Coaching i trygge rammer

Hvis man for alvor vil ændre på de mønstre og vaner der skaber stress, kræver det selvrefleksion og vedholdende daglig opmærksomhed. Nye vaner kommer ikke af sig selv, og det kræver en indsats at få skiftet gamle rutiner og reaktionsmønstre ud med smartere og sundere rutiner. Coachingen foregår i trygge rammer, hvor du kan åbne op overfor nye erkendelser og mulige veje i dit liv.

Via coachingsessionerne vil du finde ud af, hvor de væsentlige årsager til din overbelastning og stresstilstand, ligger gemt. Du vil styrke din indre balance og sundhed, og du vil genvinde dit selvværd og din selvtillid.

Ved hjælp af dine egne ressourcer skaber vi din vej til at blive dig selv igen. Ved at tage dig selv alvorligt kan du nu forebygge fremtidig stress.

Krop og psyke hænger sammen

Problemer der opstår i dine tanker, vil give udslag i din krop – Det bliver en ond vekselvirkning.

Jeg bruger i høj grad inddragelse af kroppen i mine coachingsessioner. Det betyder brug af metoder, hvor vi arbejder både med kroppen og det mentale. Via kropsenergetiske øvelser, hvor forskellige steder i kroppen visualiseres, tilføres kroppen enten ro eller mere energi.

I kroppen mærker vi meget mere end vi er klar over. Men når vi bliver bevidst om det, giver det et fantastisk pejlemærke af, hvordan vi har det. Jeg kan hjælpe dig med at lære at forstå din krops reaktionsmønstre, og vi vil arbejde med at skubbe til de fysiske reaktioner gennem mentale øvelser.

En dårlig mavefornemmelse kan give os et vigtigt praj om, at noget ikke er godt for os – men det kræver den bliver taget seriøst. Ved tankens kraft, kan vi undersøge og rykke ved de fysiske symptomer og faktisk ændre den mavefornemmelse du går rundt med. At undersøge hvad der sker i kroppen i forskellige situationer giver en større bevidsthed om, hvad der udløser stress og hvad du kan gøre ved det.

Din krop er en god sladrehank og kan hjælpe dig i mange situationer. Det handler om at kunne mærke hvad der betyder noget, og så at styre efter det.

Min krop er blevet sig selv igen.
Kursist

Nej, vi kan ikke tænke os til alting

Du skal nok slippe fri af din stress igen, men en gang imellem kan samtale og den logiske tankegang ikke alene føre os i mål. Vi har brug for at behandle os selv på en anden måde end vi plejer og brug for at gøre nogle andre ting end det, der tidligere har virket.

Ord kan ikke altid alene beskrive vores følelser, og somme tider kan det være gavnende at udleve og bearbejde dem ved eksempelvis at lytte til musik, gå en tur eller bruge sanserne via farver og berøring. Du kender sikkert til, at når du bager boller, tager et bad eller klapper hunden, kan dine tanker tage en anden drejning og dit humør blive bedre. Jeg har erfaring med, at det kan være en hjælp at få flere sanser i brug, når vi arbejder med håndtering af din situation.

Vores kreativitet svækkes af stress, så derfor er det at arbejde kreativt også en mulig vej til at finde tilbage i balance. Kreative udtryksmåder giver hovedet ro – og ro i hovedet giver mindre stress.

 

Stress skal forebygges – vi arbejder sammen om dit velvære

Stress er ikke din egen skyld. Jeg mener, at alle har ret til et godt liv, og at alle kan få vendt et overbelastet system til at blive fri for stress igen. Erkendelse og accepten af, at du er ramt kan være grænseoverskridende for dig. Når du har taget beslutningen om, at nu er det nok, vil jeg være klar til at møde dig der hvor du er.

Min mission i mit arbejde er, at give dig en nænsom støtte til at skabe udvikling for dig selv, så der opstår en mening og tilfredshed med dit liv. Jeg vil behandle dig med ærlighed, oprigtighed og respekt.

  • Jeg vil høre hvad du siger, så du får mulighed for at lytte til dig selv
  • Jeg vil give dig mulighed for at mærke hvordan du har det, da det er vejen til forandring
  • Jeg vil støtte dig i at opdage, hvad du i virkeligheden har brug for og for at handle derefter
  • Jeg arbejder med øvelser og metoder, der styrker selvværd og krop
  • Du er i gode hænder på vejen hjem til dig selv

Kontakt mig

Hvis du er nået dertil, hvor dit liv efterhånden kun drejer sig om at kunne udholde smerter, så kontakt mig gerne.

Det bedste jeg ved, er at kunne hjælpe mennesker som dig videre til et bedre liv.

Individuel smerte

Jeg tilbyder individuel håndtering af din situation med dine smerter.

Hvis du ikke er helt sikker på om det er noget for dig, kan du læse mere om individuel smertehåndtering ved at klikke på knappen herunder.

Smerter på HOLD

Jeg afholder smertelindring og håndtering på hold basis. Her kan du komme med de udfordringer du har og dele eller blot være sammen med ligesindede.

Læs mere på siden for smerter på hold